Chůze

NORDIC WALKING - Severská chůze

NORDIC WALKING - Severská chůzeCo je Nordic Walking?

Je to kondiční chůze vyšší intenzity, která zapojuje do pohybu celé tělo, tedy nejen trup a dolní končetiny, ale také paže. Při chůzi se používají lyžařské nebo teleskopické hůlky. Při používání holí se neustále střídá napětí a uvolňování svalstva paží a ramen, a tak se zvyšuje prokrvení celé horní části těla. Kýváním boků dopředu se automaticky prodlužuje délka kroku a zvyšuje rychlost chůze. Horní část těla přitom přebírá až 30% práce nohou, čímž dochází k optimálnímu rozložení pohonné síly na celé tělo.

Od devadesátých let minulého století začali Finové používat lyžařské hole i při rekreačním běhání (odtud Nordic Walking - severská chůze) a v posledních třech letech se severská chůze šíří jako lavina v Americe a v Evropě.

Zdravotní hlediska severské chůze:

  • udává se, že srdeční frekvence (SF) je o 5 - 17 tepů za minutu vyšší než při normální kondiční chůzi
  • s tím souvisí energetická spotřeba, která je při chůzi s hůlkami až o 20% vyšší než běžná chůze bez hůlek
  • v důsledku namáhání krční, ramenní oblasti a oblasti horních končetin dochází ke zvýšení mobility, hybnosti těchto partií a zvýšení pohyblivosti v oblasti krční páteře
  • aktivizují se svaly předloktí, svaly zadní části ramenního svalu, velký prsní sval, široký sval zádový, čili svalové skupiny, které při chůzi bez hůlek zůstávají pasivní
  • používaní holí redukuje zátěž kolen a ostatních kloubů, nedochází tak jejich přetěžování

Hůlky

Pokud se rozhodnete používat při chůzi hůlky, nemusejí to být nutně speciální hůlky určené pro severskou chůzi, dbejte však na správnou délku holí. Vezměte hůlky za držadla ruce by vám měli svírat s tělem pravý úhel.

Obuv

Nejméně důležité pro severskou chůzi, ale i pro jakoukoliv jinou i procházkovou chůzi je správná obuv. Obuv volíte v závislosti na terénu i ročním období, ale nezapomeňte, že nesprávně zvolená obuv se vám pořádně, dříve či později vymstí a vaše tělo řádně potrápí. Nepříjemné bolesti zad, šlach a kloubů vás pak mohou od dalších pohybových aktivit odradit a to by bylo určitě škoda.