Kolik má jídlo energie

Ovoce je často příliš sladké

Ovoce je často příliš sladké

Ovoce je zdravé. Ovoce se moc nesnese s hubnutím. Tyhle dvě věty vypadají jako protimluv, ale přitom jsou obě pravdivé. Naučte se, jak si mezi sladkými plody vybírat

Dát si večer před spaním jen tak osm až dvanáct malých lžiček cukru by vás asi nenapadlo. A co banán, ten byste si dali? Tak vězte, že co do energie to vyjde skoro nastejno. Jedna lžička cukru má totiž kolem 60 kilojoulů a jeden velký banán až 800 kilojoulů.
Samozřejmě ve prospěch tohoto původně exotického ovoce hovoří i obsažené živiny, zejména selen, draslík a hořčík, ale i tak je jeho energetická hodnota na pováženou.
Podobné je to s většinou ostatního ovoce, přitom více energie většinou mají exotické druhy – rekordmanem v tomto směru je avokádo s 930 kilojouly v deseti dekách, hodně má také papája (590) a datle (530). Naopak mezi ovoce, které vám tolik starostí přidělávat nemusí, patří červený (160 kJ) i černý (190 kJ) rybíz, ananas (180 kJ), nektarinky (150 kJ) či jahody (180 kJ).

Víno, nebo ovoce?

Většina ovoce se pohybuje někde mezi 200 a 300 kilojouly na deset deka. To nevypadá dramaticky, avšak ovoce se dá sníst třeba i kilo na posezení, když jde o čerstvé broskve nebo první třešně předznamenávající léto.
Pokud si někdo dává před spaním dva tři kousky ovoce, bude se o hubnutí snažit dost možná marně. To už by totiž udělal výrazně lépe, kdyby si dal sklenku suchého vína.
Nejhorší na ovoci je obsažený cukr. Čím více, tím hůře, proto je třeba přezrálé ovoce horší než lehce nedozrálé. Má totiž vyšší glykemický index, ačkoli obecně má ovoce na to, kolik v něm je cukru, GI docela nízký. Je to díky tomu, že často obsahuje i cukry složené a vlákninu. Nižší GI mají plody z mírného klimatického pásma nebo ty, které jsou spíše kyselé. Glykemický index rozhoduje mimo jiné o tom, za jak dlouho po jídle zase dostanete hlad.
Víte, které plody mají vůbec nejvíce energie? Černé olivy. Deset deka naložených černých oliv v sobě skrývá 1450 kilojoulů, kdežto ty zelené to dotáhnou jen k 570.

Džusy a sušené ovoce jsou kalorické bomby

Ještě větší zradou než samotné ovoce jsou nápoje z něj připravené nebo ovoce sušené. Při výrobě džusů se během zpracování sladkých plodů v nich obsažené cukry částečně rozkládají, a tím se zvyšuje glykemický index konečného výsledku. Znamená to, že po džusu dostanete hlad ještě dříve než po ovoci, navíc do sebe nenápadně dostanete přemíru kilojoulů. V litru džusu jich klidně je i víc než 2000. Džus z hroznového vína má dokonce 2900 kilojoulů, pomerančový 1800.
Sušená jablka mají kolem 1000 kilojoulů v deseti dekách, podobně jsou na tom meruňky a švestky. Banány už mají více, 1360, a banánové chipsy, které jsou doslazované, dokonce 2110 kilojoulů.

***

DNEŠNÍ RADA

Ovoce si dávejte jako dopolední svačinu, protože večer by vám dodalo zbytečně moc energie.