Pohyb

Pohybová aktivita a štíhlá linie

Pro získání štíhlé linie je jedním z nejdůležitějších postupů, vedle diety, pohybová aktivita. Pohyb pomáhá zachovat si fyzičku a udržet se ve správné tělesné ale i duševní kondici, což je obzvláště důležité při redukci tělesné hmotnosti.

Mnoho hubnoucích ukončilo své redukční pokusy právě kvůli fyzické aktivitě. Pod pojmem pohybová aktivita si představují pouze tvrdou dřinu v tělocvičně. Neuvědomují si však, že pohyb je nejen sport, ale také běžná činnost vykonávaná v průběhu celého dne (chůze, nákup, úklid apod.). Dalším důvodem neúspěchu je nemilé překvapení mírným nárůstem tělesné hmotnosti v počátcích vykonávání pohybové aktivity. Jedná se však o posílení a nárůst svalové hmoty na úkor snížené hmoty tukové. Svaly jsou mnohem těžší než tuková hmota a to zapříčiňuje zvýšení hmotnosti. Je nutné si uvědomit jeden důležitý fakt, že pozitivním efektem při správně zvolené a dávkované aktivitě je vliv na objemové míry. Z nich je nejdůležitější snížení obvodu pasu, které je ukazatelem pro množství vnitrobřišního tuku, s nímž jsou spojeny další negativní prognózy. Je-li obvod pasu vyšší u mužů nad 102 cm, u žen nad 88 cm, pak se jedná o značné ohrožení zdravotního stavu – je velká pravděpodobnost vzniku cukrovky či srdečně-cévních onemocnění. Proto snížení obvodů této tělesné partie snižuje rizika četných nemocí.

Mnohočetné snahy o redukci způsobují, že z každým dalším pokusem bývá úbytek tělesné hmotnosti méně úspěšný. Důvodem je přivyknutí organismu na nízký energetický příjem a vzniká tzv. šetřící metabolismus. Dochází k poklesu bazálního výdeje (energetický výdej neovlivnitelný naší vůlí), což způsobuje, že i přes nízký energetický příjem nedochází k redukci. Organismus se přepne na „úsporný režim“, musí si vystačit s minimem přijaté energie a nemůže si dovolit ztrácet energetické zásoby, proto nedochází k úbytku tělesné hmotnosti.
Při redukci je tedy nezbytné dbát na pravidelnou pohybovou aktivitu. Ta zabrání poklesu bazálního výdeje a tak i při relativně vyšším energetickém příjmu bývají redukční pokusy úspěšné.

Kromě toho pohybová aktivita způsobí:

  • snížení množství tukové hmoty a naopak zvýší podíl svalové tkáně
  • zvýšení funkční kapacity srdečně-cévního systému
  • snížení glykémie
  • zvýšení HDL-cholesterolu (dobrý cholesterol)

Pravidelnost ve stravě a pohybové aktivitě přináší úspěšné a trvalé snížení tělesné hmotnosti.

S úpravou životního stylu se dá začít v každém věku, jen je zapotřebí mít cíl svého snažení. Tak jako o složení stravy je zvykem se poradit se specialistou na výživu, tak pohybovou aktivitu je vhodné konzultovat s odborníkem na pohybovou aktivitu.

Zařazením pravidelné pohybové aktivity vám bude odměnou pocit psychické pohody, dobré fyzické kondice a celkové zlepšení zdravotního stavu.