Vláknina

Vláknina

VlákninaVláknina je nestravitelnou částí stravy. Nemá téměř žádnou výživovou hodnotu, ale hraje důležitou roli v udržování dobrého zdravotního stavu. Je obsažena ve většině potravin rostlinného původu. Největšími zdroji jsou cereálie, luštěniny, zelenina a ovoce.

Vláknina má značný sytící efekt, proto při konzumaci potraviny s vlákninou postačí k zasycení menší porce. Je to díky tomu, že vláknina v sobě zadržuje vodu a v trávicím traktu bobtná, čímž zasytí na dlouhou dobu. Proto je však důležité při příjmu vlákniny nezapomínat na příjem tekutin (min 2,5l denně).

Vláknina přispívá ke správné činnosti trávicí soustavy a chrání organismus před závažnými onemocněními:

  • snižuje riziko rakoviny střev
  • působí preventivně proti zácpě
  • udržuje správné složení střevní mikroflóry
  • chrání před civilizačními chorobami (obezita, hypertenze, infarkt myokardu, diabetes mellitus, nádory apod.)
  • brzdí vstřebávání cholesterolu a snižuje hladinu nebezpečného LDL cholesterolu
  • napomáhá snižovat krevní tlak.